klickerträning - lektion 2

Idag var det lektion 2 av klickerträningen hos J. Rick blev lite besviken när vi kom dit, ingen hund =( J:s hund var iväg med hennes pojkvän.

Vi höll på lite med "vält lådan upp och ner". Vi ställer en liten matlåda på golvet och Rick ska välta den upp och ner. Min lilla plutt lär sig så fort =) Först slog han den med tassen eller grävde i burken med tassen men efter lite jobb förstod han att det var bättre att ställa den på högkant (senare ska han välta den). Några gånger slog den runt och då utbrister jag BRAA!!

Vi jobbade lite med target, dvs en pinne (eller liknande) som Rick ska följa för att göra en sak. I detta fallet skulle han följa den och gå under en stol. Det gick bra =) Han gör det jätte, jättebra! Nu ska han koppla att han ska göra samma sak utan att jag använder min target (en tillklippt flugsmällare).

Vi körde även lite teori. Bland annat på hur man kan träna sin tajming och bli riktigt bra på att klicka vid helt rätt tillfälle.

Ja just ja, vi började med snurra oxå (snurra runt alltså). Det gick inte så jättebra men det kommer det göra =)

I läxa till nästa gång har vi snurra och gå under stolen utan target.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0