klickerträning för en hundrädd hund

Imorron ska jag börja med klickerträning för att få bort Ricks rädsla för andra hundar. Rick är van klickerhund så det kommer gå jättebra.
När vi har tränat tidigare med hundar i närheten har jag varit utan klicker fast med godis. Det har fungerat jättebra att muta honom med godiset när hunden kommer nära. Med klicker går allt ännu bättre, han lär sig snabbare och jag får ett positivt redskap att använda mig av tills beteendet sitter.

Jag har inte riktigt bestämt mig för var vi ska träna, men det får inte vara för många hundar till en början men det får inte heller vara näst intill tomt. Nåt dyker nog upp i huvudet!

Så här gör vi:
Jag väljer ut ett ställe att vara på. Jag är uppmärksam på ALLT så jag vet före Rick om det kommer en hund. Känner han bara lukten av hunden bryr han sig inte, men ser han hunden kan han få ren panik!
Jag står redo med klicker i ena handen och godis i andra (Ricks koppel i ett bälte). 
När Rick ser hunden sätter jag honom ner direkt sen är det klicka, ge godis, klicka, ge godis, klicka ge godis o.s.v. tills den främmande hunden är borta.
Direkt efter det får Rick leka med en tennisboll ett tag som extra belöning.

Tillsammans gör allt detta att Rick till slut kommer koppla främmande hundar till nåt roligt och positivt istället för nåt farligt och skrämmande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0