detta är klicker

Detta är en klicker. Det är en liten plåtsak i ett "skal" av plast. Du trycker på metallbiten och ett klick hörs.
Klicker är ett tillfälligt hjälpmedel för att nå ett mål, t.ex. att få din hund att lära sig ett nytt trick, eller för att lära sig slappna av.

En klicker hälper till att förklara för hunden att 'nu är övningen slut och du ska få en belöning'. Ett klick följs nämligen alltid av godis! Vilket godis du använder beror helt på hunden, vad tycker den om? Vad jobbar den för?

För att använda dig av klicker behöver du först "klicka in" din hund. Med detta menas att hunden måste lära sig att ett klick betyder godis. Detta går väldigt snabbt och lätt att lära. (I slutet av texten länkar jag till några klickersidor.)

Vissa säger att man ska vara helt tyst när man använder sig av klicker. Jag själv håller inte med om detta, det gör inte heller vår klickertränare. Så efter jag har klickat och gett godis utbrister jag alltid ett glädjefyllt 'bra'.
När jag började göra det visade Rick mer glädje inför träningen och han har mer kämparglöd, han ska klara det jag vill han ska klara!

Det är viktigt att ge godis efter varje klick, annars får det inte någon mening hos hunden. Ju bättre hunden förstår övningen. desto mer kräver du av hunden innan du klickar.
När hudnen väl förstår och kan hela övningen utan problem slutar du inte med klickern, inte än. Beteendet måste sitta först. Man kan sen sluta med klickern och bara ge godiset och ett 'bra, för att sedan gå vidare till bara ett 'bra' och sedan inget alls för att beteendet sitter i ryggmärgen (som vi människor säger).

Klickern hjälper dig att nå målet, vad det än är. När det är nått och hunden är helt klar över vad som förväntas och den klarar det behöver du inte klickern längre.

Vill du veta mer kan du klicka på en länk och lläsa, vill du gå en kurs är det bara att söka hos SBK eller en privatlärare. Du får gärna skriva och fråga oxå om du vill

http://www.klicker.se/
http://hundgora.hundpsykolog.se/klicker.htm
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4821

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0